Skip to main content

Onze visie

Pedagogisch project

Kwalitatief sterk onderwijs ...

  • Een gedreven team dat elk kind begeleidt, stimuleert en inspireert
  • Zin in leren, zin in leven! (ZILL)
  • Krachtige, digitale leeromgeving
  • Deelname aan de kangoeroewedstrijd
  • Duidelijke klas- en schoolafspraken

... met begeleiding op maat ...

  • Aandacht voor gelijke onderwijskansen
  • Zorgcoördinator per graad; zorgleerkracht per leerjaar
  • Leerlingbegeleider
  • Kindcontacten
  • Samenwerking met CLB Waas & Dender en leersteuncentrum De Accolade

... in een warme sfeer ...

  • Familiale omgang
  • Aandacht voor het welbevinden
  • Oog voor talent, verscheidenheid en differentiatie
  • Openheid en contactbereidheid
  • Kinder- & ouderraad

... met cultuur "in de muur" ...

  • 2-maandelijks bezoek aan de bib
  • Auteurslezingen, voorleesweek, kwartierlezen, poëzieweek, …
  • Toneel- & filmvoorstellingen
  • Bezoek aan musea
  • Workshops SteM

... en sport "op je bord" ...

  • Wekelijkse zwem- & turnlessen
  • Gevarieerde sportdagen
  • Ontspanningsaanbod tijdens middagpauze
  • MOEV op woensdagmiddag
  • Outdoor education & bewegingstussendoortjes

… met een schoolinfrastructuur voor onze toekomst!

Daar bouwen we aan!

Wil je de kern van ons pedagogisch project in tekstvorm lezen? Klik hier.

Visie op zorg

Een brede ontwikkeling nastreven

We willen als school zorgzaam omgaan met onze leerlingen en investeren heel wat uren in de opbouw van een evenwichtig zorgbeleid. Het hele team, ondersteund door het zorgteam, wil op deze manier werken aan de gelijke onderwijskansen van onze leerlingen. We kiezen voor één zorgleerkracht per leerjaar. De coördinatie van het zorgbeleid gebeurt door de zorgcoördinator. Omdat elk kind verschillend is, heeft het ook het recht om verschillend behandeld te worden. Leerkracht en zorgleerkracht delen de zorg om kinderen en creëren zo extra kansen voor ieder van hen. We zien elk kind als een rijk individu, met talenten en noden. Als school gaan we het engagement aan om extra zorg te besteden aan “al onze leerlingen”. Dit betekent dat wij oog hebben voor:

  • de cognitieve prestaties
  • de sociaal-emotionele
  • de psychomotorische ontwikkeling van elk kind
En dit door rekening te houden met hun eigenheid en persoonlijkheid. De uitdaging is om iedereen zoveel mogelijk aan te spreken op zijn mogelijkheden en de nodige kansen te bieden deze te herkennen, benoemen, verruimen, verdiepen en verder te ontwikkelen. Onder zorg verstaan we de pogingen om het basisonderwijs zo in te richten dat meer en meer kinderen overeenkomstig hun individuele mogelijkheden en talenten, gevormd en onderwezen worden en zich ten volle kunnen ontwikkelen. Dit kan o.a. door:
  • preventief of remediërend te werken
  • redelijke aanpassingen in te voeren
  • het werken in (klasoverschrijdende) niveaugroepen voor bepaalde vakken of vakonderdelen
  • het ter beschikking stellen van hulpmiddelen om bv. de concentratie te verhogen
  • persoonlijke trajecten uit te werken
  • het aanbieden van uitbreidings- en verdiepingsopdrachten
  • het stimuleren (zelfs verplichten) van zelfstandig werk
Wil je onze zorgvisie in tekstvorm lezen? Klik hier.